Byggnadsapoteket

INTEGRITETSPOLICY

Register- och integritetspolicy

Detta är Oy Rakennusapteeki – Byggnadsapoteket Ab:s register och dataskyddsutlåtande i enlighet med personuppgiftslagen (10 och 24 §§) och EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR). Utarbetad den 23 april 2018. Senaste ändring 23 augusti 2023. Oy Rakennusapteekki – Byggnadsapoteket Ab, Satamatie 14, 10420 POHJANKURU, är registerinnehavare. Kontakter: [email protected], 019-233975

Registrets syfte, innehåll och datakälla

Syftet med behandlingen av personuppgifter är att kommunicera med kunder, upprätthålla en kundrelation, marknadsföring (nyhetsbrev). Uppgifterna används inte för automatiserat beslutsfattande eller profilering.

Informationen som lagras i registret inkluderar: personens namn, befattning, företag/organisation, kontaktuppgifter (telefonnummer, e-postadress, adress), webbplatsadresser, IP-adress för nätverksanslutning, ID/profiler på sociala medietjänster, information om beställda tjänster och deras ändringar, faktureringsinformation, övrig information relaterad till kundrelationen och de beställda tjänsterna. Data lagras under kundrelationens varaktighet.

Informationen som lagras i registret erhålls från kunden, till exempel från meddelanden som skickas via webbformulär, e-post, telefon, sociala medietjänster, avtal, kundmöten och andra situationer där kunden lämnar ut sina uppgifter.

Regelmässigt utlämnanden av uppgifter och skyddsprinciper

Uppgifterna utlämnas inte regelmässigt till andra parter. Informationen kan offentliggöras i den utsträckning som överenskommits med kunden.

Försiktighet tas vid behandlingen av registret och de uppgifter som behandlas via informationssystem är ordentligt skyddade. När den fysiska och digitala säkerheten för maskinvaran lagras på Internet-servrar säkerställs den korrekt. Den registeransvarige ser till att lagrade data, serveråtkomsträttigheter och andra uppgifter som är avgörande för säkerheten för personuppgifter hanteras konfidentiellt och endast av de anställda vars arbetsbeskrivning den tillhör.

Rätt till kontroll och rätt att kräva korrigering av uppgifter och att bli bortglömd

Varje person i registret har rätt att kontrollera sina uppgifter som lagras i registret och att kräva att felaktiga uppgifter korrigeras eller att ofullständiga uppgifter ska fyllas i. Om en person vill kontrollera eller begära rättelse av de uppgifter som lagras om honom eller henne måste begäran skickas skriftligen till den registeransvarige ([email protected]). Vid behov kan den registeransvarige begära att den sökande bevisar sin identitet. Den registeransvarige kommer att svara kunden inom den tidsfrist som anges i EU:s allmänna dataskyddsförordning (vanligtvis inom en månad).

En person i registret har rätt att begära att personuppgifter om honom tas bort från registret ("rätt att bli glömd"). De registrerade har även andra rättigheter enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning, som att begränsa behandlingen av personuppgifter i vissa situationer. Begäran ska skickas skriftligen till den registeransvarige. Om det behövs kan registratorn begära att begäranden styrker sin identitet. Den registeransvarige svarar kunden inom den tid som anges i EU:s dataskyddsförordning (vanligtvis inom en månad).